מאיר שמעון עשור

מאיר שמעון עשור

יתרונות הגישור ככלי ליישוב סכסוכים

חילוקי דעות המובילים לסכסוכים הם סיטואציות נורמליות כחלק ממהלך החיים שלנו. הם יכולים להתרחש בכל זמן נתון, בכל מקום, ועם כל אחד. קיימות מספר אפשרויות לפתרון סכסוכים כאשר אחת הדרכים הטובות ביותר היא באמצעות הליך הגישור. בעשור האחרון, הליך זה תפס תאוצה וזוכה לגיבוי ולפופולאריות רחבה בקרב מערכות משפטיות בארץ ובעולם. 

הגישור מתאים למקרי סכסוך בהם הצדדים מעוניינים ליישבו באמצעות הליך ידידותי, בהדברות, וביצירת פתרונות מתאימים לטובת שני הצדדים. מגשרים מקצועיים יודעים להשתמש ביכולות שכלי הגישור מקנים להם ולהתאימם לסכסוכים שונים באופיים כגון סכסוכי עבודה, שכנים, עסקים, תאונות ותקלות וכן סכסוכים אישיים במשפחה או בין בני זוג.

בהליך הגישור המגשר מתמודד עם אלמנטים משפטיים ופסיכולוגיים, מגוון רחב של סוגי אנשים, תפיסות עולם שונות ואינטרסים גלויים ומוסתרים. לכן חשוב לבחור מגשר מוכשר ומוסמך, בעל ניסיון, ובעל השכלה משפטית או פסיכולוגיית. כמו כן חשיבות רבה יש לתכונות אנושית של סבלנות, אמפתיה ויכולת ניהול משא ומתן. יותר מכל, המגשר צריך להיות אדם בעל ערכים אידיאלים שרואה את טובת הצדדים, ירא שמים ובעל השקפה תורנית. 

תחומי גישור מקובלים: 

גישור משפחתי בן דורי-  גישור בין משפחות, בתוך משפחות, בין בני זוג, אחים וקרובי משפחה, למטרות ישוב סכסוך ויצירת הסדר מקובל על הצדדים.

גישור לגירושין- כאשר הצדדים הגיעו להחלטה סופית כי ברצונם להיפרד זה מזו בהסכמה ומבקשים לעשות זאת בדרכי נועם, על מנת למזער  נזקים כלכליים ונפשיים שלהם ושל ילדיהם. גישור זה מתבצע כאשר הצדדים מבקשים לסיים מסכת נישואין מצערת, בהליך קצר, אישי וענייני ומביעים נכונות לנהל משא ומתן באמצעות מגשר מקצועי, עד לבניית הסכם מובנה המקובל על שני הצדדים לטובת המשפחה כולה.

גישור עסקי – בין שותפים, חברות, בין לקוחות לספקים, או כל סכסוך אחר בין צדדים.

לסיכום ניתן לומר כי הליך של גישור מתאים למגוון רחב של סכסוכים, אך לא לכל אדם. מרבית מהגישורים מסתיימים בהצלחה, אם לא כפתרון סופי לבעיה אז לפחות כאבן דרך בהתקדמות לפתרון הסכסוך ולהבנת כל צד את הצד שמולו. לפעמים עצם ההבנה מסייעת להקטנת מימדי הסכסוך.

הליך הגישור:

הליך הגישור מתחיל מפגישת הכרות בין הצדדים מעורבים בסכסוך לבין המגשר. בשלב הבא המגשר יסביר לצדדים על תהליך הגישור, האלטרנטיבות המוצעות, כללי הגישור והאופן שבוא יתבצעו הפגישה, הדיון והתהליך. ידובר על הצפיות או האופציה לסיים את הסכסוך בזמן קצר ככול שניתן, לרבות בחינת האפשרות שהגישור לא יתקדם לסיום הסכסוך כפי שכל הנוגעים בדבר מייחלים.

לאחר שהצדדים הבינו את התהליך, המגשר, שמציג עצמו נטרלי ואינו מכיר הצדדים המעורבים בסכסוך, מבקש  להבין מכל אחד מהצדדים. בהיכרות זו ישמע את תביעותיו טענותיו או הגנתו, הקושי, הצרכים, הרצונות והאינטרסים של כל אחד מהם, שאותם חשוב לו להשיג עם סיום  הסכסוך ואיך הוא רואה את סיומו. 

בתחילה המגשר יבקש לשמוע את הצד התובע. התובע יקבל מספיק זמן להעלות את כל טענותיו ולסכם את תביעתו באופן פרקטי ולהביע מה בסיומה של תביעה הוא מבקש. כמו כן ישמע את הגנתו של הנתבע או אם יש לו גם טענות בהקשר לסכסוך זה.

בסיום דבריו של כל צד המגשר יעשה שיקוף לדבריו ויחזור על עיקרי הדברים על מנת לוודא שאכן היושבים בחר הבינו נכון את דבריו.

כעת הגיע שלב  הדיון, שהוא המשא ומתן בין הצדדים באמצעות המגשר. ישנם מצבים שיעדיף המגשר לנהל את תהליך הדיון בנוכחות כל הצדדים הנמצאים בחדר הגישור וישנם מצבים בהם יעדיף המגשר לשבת עם כל צד בנפרד.

לאחר דין ודברים וישיבה עם כל צד בנפרד וכן עם הצדדים ביחד יעלו רעיונות יצירתיים לפתרון וישוב הסכסוך. בדרך כלל הצדדים יעלו את ההצעות מעצמם ולפעמים באמצעות המגשר.

כאשר הצדדים מגיעים לסיכומים המקובלים עליהם המגשר יעלה אותם על הכתב וינסח הסכם הסדר סכסוך שעליו יחתמו הצדדים.

מיתרונות הגישור:

מהיר – היתרון של הגישור יכול להיות הליך מהיר מאוד בהשוואה להליכים אחרים קיימים, כמו התדיינות בערכאות משפטיות,. הוא עשוי להסתיים בהסכמה לאחר מספר מפגשים ספורים. 

עלות – לרוב עלותו הכספית נמוכה בהרבה מהליך משפטי סטנדרטי. 

הסכמה- ההליך מתחיל ומסתיים בהסכמה. בתהליך הגישור יש צורך בהסכמת הצדדים לקיום ההליך ולתוצאה. ללא הסכמתם אין תוכן לתהליך הגישור כמו גם לתוצאותיו. 

סודיות ופרטיות – שלא כמו  בבית המשפט בו יש תיעוד להליך באמצעות פרוטוקול ולפעמים הדיון פתוח לציבור, בגישור המידע נשמר אצל המגשר. המידע הוא  חסוי, שאינו עובר לאף גורם כולל ערכאות משפטיות.

קשר רחבה של פתרונות לסכסוך – ככל שהמגשר והצדדים בעלי חשיבה יצירתית יותר, מקצועיים ובעלי ניסיון , יעלו על שולחן הדיונים פתרונות יצירתיים שלא ניתן להשיגם בערכאות משפטיות.

נירמול היחסים – הגעת הצדדים אל סיום הסכסוך, בהסכמה, והאחריות שניתנת להם להעלות אופציות לפתרון הסכסוך במשותף באמצעות המגשר, מאפשרת לא אחת כינון יחסים תקינים וחזרה ליחסי שלום כמו לפני הסכסוך. 

שתף מאמר זה:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email